Rewitalizacja ulicy 3 Maja w Poznaniu
Kategoria
9 - Stare Miasto
Nazwa projektu
Rewitalizacja ulicy 3 Maja w Poznaniu
Skrócony opis projektu
Przebudowa ulicy w charakterze woonerfu- przywrócenie drzew i latarni, uspokojenie ruchu budowa drogi rowerowej.
Opis projektu
Zgadzamy się z założeniami przyjętego przez miasto Poznań PROJEKTU CENTRUM, który mówi o „ przywróceniu w mieście utraconej ciągłości kompozycji urbanistycznej, pozwalającej na swobodny ruch pieszych z uwzględnieniem zmian jego natężenia oraz względów estetycznych”. W naszym rozumieniu istotnym elementem tej wizji jest ulica 3 Maja łącząca dwa ważne dla tożsamości przestrzennej poznańskiego śródmieścia place. Dzisiejszy kształt ulicy jest efektem powojennej odbudowy i modernistycznego myślenia o mieście jako "maszynie do mieszkania": szeroka jezdnia, oświetlenie o charakterze drogowym i pierzeje w większości pozbawione witryn tworzą obraz daleki od eleganckiej miejskiej alei znanej ze starych pocztówek. O potencjale ulicy nieśmiało przypomina budynek dawnego teatru (potocznie bud. Arkadii) zamykający jej oś widokową od strony pl. Wolności.
Rewitalizacja ulicy może być realizowana w kilku etapach, docelowa koncepcja przewiduje radykalną poprawę estetyki i wprowadzenie strefy uspokojonego ruchu samochodowego poprzez następujące działania:
- likwidację postoju taksówek,
- wprowadzenie ruchu jednokierunkowego od skrzyżowania z pl. Wolności do pl. Ratajskiego co pozwoli na zwężenie jezdni na rzecz poszerzenia chodników i budowę drogi dla rowerów,
- wprowadzenie pasów zorganizowanej zieleni niskiej i małej architektury,
- odtworzenie szpalerów drzew nasadzonych bezpośrednio w gruncie, a w przypadku kolizji z infrastrukturą w donicach zaprojektowanych w oparciu o katalogi mebli miejskich,
- wprowadzenie oświetlenia w formie współczesnych latarni ulicznych na chodnikach
- wymianę nawierzchni chodników na zgodną wygodną i estetyczną oraz wytycznymi plastyka miejskiego
- przebudowę części południowej – fragmentu przechodzącego w ulicę Ratajczaka- na szeroki, zazieleniony woonerf, który będzie stanowił odpowiednie przedpole zarówno dla budynku Arkadii jak i przyszłej zabudowy kwartału przed Teatrem Polskim
Etap I, objęty wnioskiem do PBO zakłada:
- likwidację postoju taksówek,
- zdjęcie nawierzchni asfaltowej i wykonanie pasa zieleni niskiej,
- nasadzenie drzew w gruncie lub donicach.
Rewitalizacja ulicy może być realizowana w kilku etapach, docelowa koncepcja przewiduje radykalną poprawę estetyki i wprowadzenie strefy uspokojonego ruchu samochodowego poprzez następujące działania:
- likwidację postoju taksówek,
- wprowadzenie ruchu jednokierunkowego od skrzyżowania z pl. Wolności do pl. Ratajskiego co pozwoli na zwężenie jezdni na rzecz poszerzenia chodników i budowę drogi dla rowerów,
- wprowadzenie pasów zorganizowanej zieleni niskiej i małej architektury,
- odtworzenie szpalerów drzew nasadzonych bezpośrednio w gruncie, a w przypadku kolizji z infrastrukturą w donicach zaprojektowanych w oparciu o katalogi mebli miejskich,
- wprowadzenie oświetlenia w formie współczesnych latarni ulicznych na chodnikach
- wymianę nawierzchni chodników na zgodną wygodną i estetyczną oraz wytycznymi plastyka miejskiego
- przebudowę części południowej – fragmentu przechodzącego w ulicę Ratajczaka- na szeroki, zazieleniony woonerf, który będzie stanowił odpowiednie przedpole zarówno dla budynku Arkadii jak i przyszłej zabudowy kwartału przed Teatrem Polskim
Etap I, objęty wnioskiem do PBO zakłada:
- likwidację postoju taksówek,
- zdjęcie nawierzchni asfaltowej i wykonanie pasa zieleni niskiej,
- nasadzenie drzew w gruncie lub donicach.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
3 Maja, RatajczakaInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
Dotyczy zagospodarowania ulicPotencjalni odbiorcy projektu
Beneficjentami rewitalizacji ulicy 3 Maja będą nie tylko jej bezpośredni mieszkańcy czy okoliczni przedsiębiorcy ale też wszyscy użytkownicy przemierzający jedyną ulicę łączącą dwa najbardziej rozpoznawalne i charakterystyczne place w Poznaniu – plac Wolności i plac Cyryla Ratajskiego.
Uzasadnienie dla realizacji projektu
Projekt wpisuje się w proces szeroko pojętych działań rewitalizacyjnych prowadzonych w śródmieściu Poznania. Jego realizacja przyczyniłaby się do podniesienia jakości przestrzennej i funkcjonalnej tej części Starego Miasta. Mógłby też stać się początkiem dyskusji o formie zagospodarowania i użytkowania placu Cyryla Ratajskiego, który obecnie zdominowany jest przez funkcje komunikacyjne.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Projekt dotyczy poprawy jakości przestrzeni publicznej, dostępnej dla wszystkich przez cały czas. Projekt zakłada likwidację wszelkich barier architektonicznych w zakresie nawierzchni ulicy (np. krawężników, progów itp.)
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
likwidacja postoju taksówek | 2 000 |
wykonanie pasa zieleni po stronie zachodniej | 150 000 |
Wykonanie oświetlenia | 45 000 |
wykonanie donic i nasadzeń | 100 000 |
SUMA: | 297 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: | 50 000 |
Dodatkowe załączniki
Wstępna koncepcja architektoniczna | 3 MAJA.pdf |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Nieruchomości objęte projektem są administrowane przez Zarząd Dróg Miejskich, w związku z tym proszę o zajęcie stanowiska przez ww. jednostkę.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu:
tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta):
tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania:
nie dotyczy
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności:
nie dotyczy
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich:
nie dotyczy
Zespół obradował w składzie: Aneta Słowińska, Bożena Urbaniak, 05.08.2020
Opiniowanie projektu przez:
-
zarządca terenu
:
Zarząd Dróg Miejskich (ZDM)
Decyzja podjęta w pierwszym etapie: Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez JednostkęNie złożono odwołaniaKarta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: nieUzasadnienie Zgłoszona propozycja rewitalizacji ul. 3 Maja wymaga wcześniejszego opracowanie dokumentacji projektowej na zagospodarowanie całej ulicy. Dokumentacja ta musi zostać poddana szerokim konsultacjom społecznym. Dodatkowo dokumentacja musi zostać skoordynowana z planowanymi pracami przez gestorów uzbrojenia podziemnego. Taki zakres projektu opracowywany jest dłużej niż 1 rok a dodatkowo projekt obejmuje wykonanie robót budowlanych. W związku z tym nie jest możliwe wykonanie projektu w okresie 1 roku. Zgłoszony projekt narusza zasady i tryb Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego określone w załączniku nr 1 do uchwały nr XXIX/510/VIII/2020 z dnia 9 czerwca 2020 r. Zadanie przekracza okres realizacji w ramach roku budżetowego jak również realizacji zadania, które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów) nieuwzględnionych we wniosku - par. 2, ust. 12, pkt 3) oraz par. 2, ust. 14, pkt 2).Zespół Obradował w składzie: Olejniczak Krzysztof, Libicki Piotr, Woźny Ireneusz, Pluta Grzegorz, Gowin-Sikora Paulina, Heilman Maciej, Agnieszka Szulc, Jankowska-Kranz Agnieszka, Spychała Krystian, Gawełek Lech, Koziński Damian,Kryteria zasadnicze 1. Zgodność z kompetencjami gminy - Czy proponowane zadanie jest zgodne z kompetencjami gminy i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności można zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny ze obowiązującą Strategią i programami Miasta Poznania? - tak4. Zadanie przewidziane do realizacji w Budżecie Miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w Budżecie Miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie5. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy6. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - tak7. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - tak8. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie9. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2021? - nie10. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia regulowanych przez odrębne przepisy? - nie11. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie12. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie13. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - nie dotyczy14. Konieczna dodatkowa opinia MKZ - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - takKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 297 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 50 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO21? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWKoszt oznakowania zrealizowanego projektu - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO21? - nieB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie